ماسلنیتسا، نوروز اسلاو ها

تور روسیه - ماسلنیتسا، نوروز اسلاو ها



ماسلنیتسا (Maslenitsa - تور روسیه ) جشن یک هفته ای است که در اسفند ماه (بین اواخر فوریه و اوایل مارس) در روسیه و کشورهای اسلاونژاد مثل بلاروس و اوکراین برگزار می شود.
این جشن آیینی، در واقع نماد پایان زمستان و فرا رسیدن بهار است و می توان آن را «نوروز اسلاوی» نامید.
ماسلنیتسا ریشه های باستانی و غیر مذهبی دارد و تا قرن ۱۴ میلادی تقریبا همزمان با نوروز ایرانی برگزار می شد. اما با گذشت زمان، با مراسم و باورهای مذهبی کلیسای ارتودوکس آمیخته شده. در این هفته، مومنان از خوردن گوشت منع شده اند و آخرین هفته ای است که می توانند محصولات لبنی و تخم مرغ بخورند. به همین دلیل به این جشن «هفته پنیر» هم گفته می شود.

بلافاصله بعد از ماسلنیتسا، «روزه داری بزرگ» چهل روزه آغاز می شود که طی آن باید نه تنها از از خوردن گوشت، بلکه از کلیه محصولات حیوانی، موسیقی تند و رقص و پایکوبی امتناع کرد. روزه بزرگ به عید پاک (ایستر) ختم می شود که زنده شدن حضرت مسیح پس از مصلوب شدن را جشن می گیرند.

مهمترین نماد این جشن «بلینی» (Blini)، نوعی پنکیک نازک و از غذاهای ملی روسیه است که چون گرد و گرم و زرد رنگ است، نماد خورشید محسوب می شود. ضمن این که برای مومنان آخرین فرصت خوردن شیر و تخم مرغ قبل از چهل روز روزه داری است.

ماسلنیتسا روز دوشنبه شروع می شود و هر روز هفته آداب و رسوم و برنامه های خاص خودش را دارد و اوج آن روزهای پنج شنبه، جمعه و شنبه است. در این روزها به دید و بازدید بزرگ ترها می روند و «بلینی» خانگی درست کرده و می خورد، گلوله برف بازی کرده و به فقرا کمک می کنند.

همین طور رسم است که آدمک های چوبی با صورت گرد از جنس حصیر به نام «بانو ماسلنیتسا» درست کرده و روز آخر آتش می زنند که در واقع نماد پایان دادن به زمستان است.

یکشنبه، یعنی روز آخر این جشن هم، رسم است که مردم، کوچک و بزرگ، حضوری یا تلفنی و پیامکی از هم عذرخواهی و طلب بخشش می کنند.
برای خیلی از روس ها، این جشن یادآور بوی خوش «بلینی»، مهمانی و دور هم نشینی های شبانه، سماورهای جوشان، زنگ ناقوس کلیسا، برف بازی، کارناوال های شادی و بازارهای مکاره است. 

عید «یکشنبه بیدمشک»

امروز در در روسیه عید «یکشنبه بیدمشک» است که در مسیحیت به آن «یکشنبه نخل» یا «عید شعانین» می گویند.
این جشن که در آخرین یکشنبه قبل از عید پاک (زنده شدن حضرت مسیح پس از مصلوب شدن) برگزار می شود، یادآور روزی است که حضرت مسیح وارد اورشلیم شد و مردم به زیر پایش شاخه های درخت نخل ریختند.
در کشورهای مختلف، به دلیل در دسترس نبودن نخل، از گیاهان محلی استفاده می شود و در روسیه، یکی از اولین گیاهانی که بعد از سرمای زمستان می روید، بیدمشک است.

مردمان باورمند مسیحی، روز شنبه و یکشنبه به کلیسا می روند و دسته های بیدمشک را متبرک کرده و به خانه می برند. بعضی ها هم دسته های متبرک شده بیدمشک را به قبرستان برده و بر مزار از دنیا رفتگانشان، به خصوص پدر و مادر می گذارند.

بیدمشک (به زبان روسی: verba) در فرهنگ پاگانی روسیه (قبل از مسیحیت - تور روسیه ) هم جایگاه خاصی داشته. بر اساس افسانه های روسی، بیدمشک در اصل یک مادر بوده که طبیعت را مسخره می کند و می گوید من از تو بیشتر بچه دارم، و طبیعت هم او را نفرین کرده و به شکل بیدمشک در می آورد. بیدمشک برای مقابله با چشم بد استفاده می شده، و همین طور برای ایمن کردن حیواناتشان در برابر درندگان.

یکشنبه بعد از «یکشنبه بیدمشک»، عید پاک است و بدین ترتیب «روزه داری بزرگ» که از بعد از جشن «ماسلنیتسا» یا همان نوروز اسلاو نژادها در اسفند ماه شروع شده بود، پایان می یاید و روزه داران می توانند دوباره تخم مرغ و گوشت و محصولات لبنی بخورند.

تور روسیه


مرکز تخصصی سفر به روسیه

عید پاک در روسیه

یکشنبه، ۳۱ فروردین ۱۳۹۳، در روسیه «عید پاک» یا «پاسخا»، یکی از بزرگ ترین عید های مسیحیان است.
در این روز حضرت مسیح پس از این که در اورشلیم شکنجه و مصلوب شده بود، دوباره زنده شد.
«پاسخا» (یا «ایستر» - تور روسیه ) از جهاتی شبیه «عید فطر» مسلمانان است، چون پایان «روزه داری بزرگ» ۴۰ روزه است که بعد از «جشن ماسلنیتسا» در اسفند ماه شروع شده بود.
در این ۴۰ روز، مومنان از خوردن گوشت و محصولات لبنی و حیوانی خودداری می کنند و سراغ رقص و موسیقی و پایکوبی نمی روند.
البته در مسیحیت این تنها دوران روزه داری نیست و در چندین زمان دیگر از سال هم روزه می گیرند.

مسیحیان ارتودوکس روسیه، روز پنج شنبه کیکی به نام «کولیچ» پخته یا تهیه می کنند و روز شنبه آن را برای متبرک کردن به کلیسا می برند تا برای مراسم روز یکشنبه آماده باشد. همین طور رسم است که روز پنج شنبه در کلیسا به گناهان خود اعتراف کنند. بر خلاف مسیحیان کاتولیک که به صورت ناشناس اعتراف می کنند، ارتودوکس ها چهره به چهره در برابر کشیش خود گناهان خود را بر می شمرند.

شنبه شب در کلیسا ها مراسم طولانی برگزار می شود و تلویزیون هم مستقیم پخش می کند. بعد از اعلام از طرف کلیسا، مردم با گفتن این جمله که «مسیح دوباره زنده شد.» ۳ بار همدیگر را می بوسند.
طبق سنت، کشیش، تکه های کوچک نان را در ظرف شراب فرو کرده و در دهان حاضران در مراسم که در صف ایستاده اند می گذارد. نان و شراب نماد تن و خون حضرت مسیح است.
در این شب، مردم از آتشی که از مقبره حضرت مسیح در اورشلیم آورده شده شمع روشن کرده و سعی می کنند آن را به خانه ببرند. مومنان تا صبح در کلیسا بیدار می مانند و عبادت می کنند.

روز یکشنبه که همان عید «پاسخا» است، تخم مرغ رنگی که از قبل آماده کرده بودند و «کولیچ» و همین طور پنیر شیرین مزه خاصی به نام «پاسخا» را روی میز چیده و در کنار خانواده و دوستان جشن می گیرند.
معمولا روی کیک «کولیچ» و «پاسخا» (که فقط در عید پاک می خورند / تور روسیه ) حروف XB دیده می شود که اول عبارت «مسیح از مرگ برخاست و زنده شد.» گرفته شده.
بچه ها و حتی بزرگ ترها با تخم مرغ ها بازی می کنند تا ببینند تخم مرغ چه کسی زودتر می شکند. همدیگر را می بوسند. به پیاده روی و بازدید دوستان و اقوام می روند. و همین طور آن ها که دوست داشته باشند می توانند بالای برج ناقوس رفته و ناقوس را به صدا دربیاورند.

یکشنبه قبل از عید پارک، عید «یکشنبه بیدمشک» است که آن هم مراسم جالبی دارد.


پاسخا، عید پاک، روسیه

پاسخا، عید پاک، روسیه

پاسخا، عید پاک، روسیه

پاسخا، عید پاک، روسیه

پاسخا، عید پاک، روسیه

پاسخا، عید پاک، روسیه

پاسخا، عید پاک، روسیه

پاسخا، عید پاک، روسیه

پاسخا، عید پاک، روسیه

پاسخا، عید پاک، روسیه


یک پیک نیک معمولی در مسکو

تور روسیه - یک پیک نیک معمولی در مسکو


روس ها معمولا تو مهمونی ها و دور هم نشینی ها یک گیتار می گیرن دستشون، هی با هم می خونن. به خصوص آهنگای قدیمی.

بعضی ها هم برای مسخره بازی از قبل درباره همدیگه شعر می نویسن و تو جمع با آهنگ می خونن. - تور روسیه ...
یا وقتی می رن بیرون، کنار یه رودخونه یا دریاچه ای پارک می کنن، در ماشینو باز می ذارن و صدای ضبطو می برن بالا و اینجوری دیسکو درست می کنن.
مردا هم ماهی گیری دوست دارن و کنار هر دریاچه و رودخونه ای یه عده وایسادن ماهی می گیرن.
خلاصه خوش می گذرونن، مثل همه مردم دنیا.


سفر به روسیه - - تور روسیه 

روسیه ، مراسم بادبان های سرخ

تور روسیه - مراسم بادبان های سرخ

دخترک که مادرش را از دست داده بود، در یک دهکده کوچک ماهیگیری زندگی می کرد.
پدر آسول (Assol - تور روسیه ) بعد از فوت همسرش، ماهیگیری را رها کرده و با ساختن قایق های اسباب بازی چوبی امرار معاش می کرد و زندگی بخور نمیری را با دخترش می گذراند.
یک روز پیرمردی به آسول می گوید که وقتی بزرگ بشوی، شاهزاده ای عاشق، سوار بر کشتی با بادبان های سرخ رنگ به این روستا می آید و تو رو با خود می برد.
دخترک این داستان را باور می کند و سال های سال منتظر شاهزاده رویاهایش می نشیند، طوری که مورد تمسخر اهالی دهکده قرار می گیرد.
یک روز یک کشتی تجاری وارد آب های این دهکده می شود. آرتور، کاپیتان این کشتی، اعیان زاده جوانی است که عاصی از سخت گیری های پدر، دل به دریا زده و در نهایت برای خودش کاپیتان شده.
آرتور مشغول قدم زدن در جنگل می شود که چشمش به دختر زیبارویی افتد که خوابیده. یک دل نه صد دل عاشق آسول می شود. از اهالی روستا پرس و جو می کند و مردم داستان شاهزاده را برایش تعریف می کنند.
بعد از مدتی، آرتور با یک کشتی با بادبان های سرخ بر می گردد و از آسول خواستگاری می کند.

این داستان رمان «بادبان های سرخ» است، نوشته «الکساندر گرین» نویسنده روس که در سال ۱۹۲۳ منتشر شد. حدود ۴۰ سال بعد و در زمان شوروی فیلمی از روی این رمان ساختند و از آن به بعد «بادبان های سرخ» مراسمی شد برای جشن گرفتن پایان سال تحصیلی در سن پترزبورگ.
فستیوال «بادبان های سرخ» بزرگترین فستیوال فضای باز روسیه است که در زمان «شب های سفید» سنت پترزبورگ برگزار می شود.
به واسطه موقعیت جغرافیایی سن پترزبورگ، شب های این شهر از اواخر خرداد ماه تا اوایل تیر ماه روشن است. «شب های سفید» پر است از آتش بازی و اجراهای زنده و برنامه های رقص و موسیقی شبانه که میلیون ها توریست را به این شهر می کشاند.