عید پاک در روسیه

یکشنبه، ۳۱ فروردین ۱۳۹۳، در روسیه «عید پاک» یا «پاسخا»، یکی از بزرگ ترین عید های مسیحیان است.
در این روز حضرت مسیح پس از این که در اورشلیم شکنجه و مصلوب شده بود، دوباره زنده شد.
«پاسخا» (یا «ایستر» - تور روسیه ) از جهاتی شبیه «عید فطر» مسلمانان است، چون پایان «روزه داری بزرگ» ۴۰ روزه است که بعد از «جشن ماسلنیتسا» در اسفند ماه شروع شده بود.
در این ۴۰ روز، مومنان از خوردن گوشت و محصولات لبنی و حیوانی خودداری می کنند و سراغ رقص و موسیقی و پایکوبی نمی روند.
البته در مسیحیت این تنها دوران روزه داری نیست و در چندین زمان دیگر از سال هم روزه می گیرند.

مسیحیان ارتودوکس روسیه، روز پنج شنبه کیکی به نام «کولیچ» پخته یا تهیه می کنند و روز شنبه آن را برای متبرک کردن به کلیسا می برند تا برای مراسم روز یکشنبه آماده باشد. همین طور رسم است که روز پنج شنبه در کلیسا به گناهان خود اعتراف کنند. بر خلاف مسیحیان کاتولیک که به صورت ناشناس اعتراف می کنند، ارتودوکس ها چهره به چهره در برابر کشیش خود گناهان خود را بر می شمرند.

شنبه شب در کلیسا ها مراسم طولانی برگزار می شود و تلویزیون هم مستقیم پخش می کند. بعد از اعلام از طرف کلیسا، مردم با گفتن این جمله که «مسیح دوباره زنده شد.» ۳ بار همدیگر را می بوسند.
طبق سنت، کشیش، تکه های کوچک نان را در ظرف شراب فرو کرده و در دهان حاضران در مراسم که در صف ایستاده اند می گذارد. نان و شراب نماد تن و خون حضرت مسیح است.
در این شب، مردم از آتشی که از مقبره حضرت مسیح در اورشلیم آورده شده شمع روشن کرده و سعی می کنند آن را به خانه ببرند. مومنان تا صبح در کلیسا بیدار می مانند و عبادت می کنند.

روز یکشنبه که همان عید «پاسخا» است، تخم مرغ رنگی که از قبل آماده کرده بودند و «کولیچ» و همین طور پنیر شیرین مزه خاصی به نام «پاسخا» را روی میز چیده و در کنار خانواده و دوستان جشن می گیرند.
معمولا روی کیک «کولیچ» و «پاسخا» (که فقط در عید پاک می خورند / تور روسیه ) حروف XB دیده می شود که اول عبارت «مسیح از مرگ برخاست و زنده شد.» گرفته شده.
بچه ها و حتی بزرگ ترها با تخم مرغ ها بازی می کنند تا ببینند تخم مرغ چه کسی زودتر می شکند. همدیگر را می بوسند. به پیاده روی و بازدید دوستان و اقوام می روند. و همین طور آن ها که دوست داشته باشند می توانند بالای برج ناقوس رفته و ناقوس را به صدا دربیاورند.

یکشنبه قبل از عید پارک، عید «یکشنبه بیدمشک» است که آن هم مراسم جالبی دارد.


پاسخا، عید پاک، روسیه

پاسخا، عید پاک، روسیه

پاسخا، عید پاک، روسیه

پاسخا، عید پاک، روسیه

پاسخا، عید پاک، روسیه

پاسخا، عید پاک، روسیه

پاسخا، عید پاک، روسیه

پاسخا، عید پاک، روسیه

پاسخا، عید پاک، روسیه

پاسخا، عید پاک، روسیه


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.