«سوبوتنیک» -– روز کار داوطلبانه دست جمعی

تور روسیه - «سوبوتنیک»  -– روز کار داوطلبانه دست جمعی




سوبوتنیک

به واسطه تفکرات کمونیستی و تبلیغات حکومتی، مردم شوروی برای کار کردن بسیار ارزش قائل بودند و اعتقاد داشتند که برای موفقیت ارزش های والای کمونیستی باید تا حد ممکن کار کرد.
یکی از نمادهای این تفکر، «سوبوتنیک» است. (در زبان روسی Subbota یعنی شنبه)

«سوبوتنیک» (Subbotnik) روز کار دسته جمعی بدون دریافت دستمزد است. کارهایی مانند آب و جارو کردن محله، تمیز کردن کارخانه، تعمیرات جزیی و…
اولین «سوبوتنیک» سراسری در شوروی، ۹۵ سال پیش (شنبه اول ماه می ۱۹۲۰ - تور روسیه ) با حضور لنین برگزار شد.

لازم به توضیح است که شروع این ماجرا به یک سال قبل از این تاریخ باز می گردد، زمانی که حدود ۱۵ کارگر ایستگاه قطاری در مسکو، به صورت خودجوش، بدون دستمزد اضافه کاری کردند. باید روحیه مردم در آن سال ها را در نظر داشت. ملت تازه از شر حکومت تزاری خلاص شده، حزب بولشویک انقلاب را از آن خود کرده و جنگ جهانی اول هم به پایان رسیده و مردم تازه انقلاب کرده، امیدوار بودند که رنج و زحماتشان به بار بشیند.
مردم آن موقع شور و اشتیاق زیادی داشتند و شاید واقعا می خواستند داوطلبانه به کشور خدمت کنند. اما اجباری شدن آن توسط دولت که به کار رایگان نیاز داشت، و همین طور خسته و بی انگیزه شدن مردم، باعث شد تا به مرور زمان «سوبوتنیک» به یکی دو روز در سال محدود شود.
ولی در دهه پنجاه میلادی، بعد از جنگ جهانی دوم، «سوبوتنیک» دوباره مردم را برای بازسازی کشور متحد و بسیج کرد و حتی به کشورهای بلوک شرق و آلمان اشغال شده راه پیدا کرد.

امروزه هم، هر چند بسیار کمرنگ تر از سابق، «سوبوتنیک» و «واسکرِسِنیک» (به روسی Voskreseniye یعنی یکشنبه) در روسیه اجرا می شود. اما به جز سالخوردگان کمتر کسی برای «سوبوتنیک» ارزش ایدئولوژیک قائل است.
هوا که خوب می شود، یعنی اواخر ماه آوریل و اوایل ماه می (اردیبهشت و خرداد - تور روسیه )، مردم علاقمند دور هم جمع می شوند و محله شان را تمیز می کنند. نرده ها را رنگ می کنند، گل و گیاه می کارند و…
علاوه بر این شرکت ها و کارخانه های بزرگ از این روز برای تقویت روحیه تیمی بین کارکنانشان استفاده می کنند و روزی را به این کار اختصاص می دهند. شاید «سوبوتنیک» تنها روزی باشد که کارمندان میز کارشان را گردگیری می کنند! تور روسیه :)
بعضی خیریه ها هم از این فرصت استفاده کرده و با برگزاری مراسم گروهی و داوطلبانه، برای کودکان بیمار و بی سرپرست پول جمع می کنند.

فردا اول ماه می است و تعطیلات ماه می شروع می شود. روز اول ماه می روز کارگر است و روز ۹ می روز پیروزی و پایان جنگ جهانی دوم و هر دو روز برای مردم روسیه بسیار مهم هستند. برای همین دو هفته اول ماه می در روسیه تقریبا تق و لق است و مردم یا مسافرت می روند یا داچا (ویلای شخصی).


سفر به روسیه

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.