تور روسیه - ویکوپ نیوِستی

یکی از سنت های جالب روس ها در مراسم عروسی، «ویکوپ نیوِستی» (vikup nivesti - تور روسیه ) یا آزمون های کوچک و خنده داری است که اقوام و دوستان عروس برای داماد ترتیب می بینند.

آقا داماد وقتی که با دسته گل به منزل عروس خانم می رود تا او را با خود به محضر یا کلیسا ببرد، با چندین و چند جور آزمون فیزیکی و روانشناسی و هوش و… مواجه می شود که اگر از عهده شان بر نیاید، باید جریمه بدهد. معمولا دوستان آقا داماد پول به دست آماده اند تا جریمه را نقدا پرداخت کنند.

مثلا باید از راه پله بالا برود، بدون آن که پایش را رو پله بگذارد. یا مثلا از بین چند جای بوسه روی کاغذ، لبان عروس را تشخیص بدهد. یا کهنه بچه را روی عروسک عوض کند.
سناریوهای این مسابقه ها خیلی مختلف و خلاقانه است و کلی خاطره می شود. خلاصه تا پدر داماد را در نیاورند و از هفت خوان رستم رد نشود، دستش به عروس خانم نمی رسد.  تور روسیه ...


ریشه این سنت به قرن ها قبل باز می گردد. آن زمان ها داماد قبل از بردن عروسش، به اقوام و دوستان عروس هدایای کوچکی مثل پارچه و مواد خوراکی می داده.

سنت دیگری هم در میان برخی مناطق روسیه رایج بوده که دیگر منسوخ شده و شباهت زیادی به شیربها دارد. داماد می بایست مبلغی را به خاطر باکره بودن دختر به خانواده او پرداخت می کرده.

جدای «ویکوپ نیوِستی» که سمبلیک بوده و جنبه شوخی و تفریح دارد، سنت «شیر بها» هنوز هم بین مسلمان های روس رواج دارد و به آن «کالیم» می گویند.

جالب این که تا حدود یک قرن پیش، سنت جهیزیه یا «پریدانویه» (pridanoye) بین روس ها مرسوم بوده و هنوز هم مردم با این سنت آشنا هستند.

تور روسیه


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.